Fått brev fra oss?

Brukernavn og passord finner du på brevet du har mottatt fra oss. Om du ikke har bruker eller passord tilgjengelig så kan du kontakte oss på inkasso@maik.no eller 21496060.

Ofte stilte spørsmål

Hva er salærsatsen?

Du kan laste ned PDF med oversikt over hvilken inkassosatser som gjelder.
Trykk her for å laste ned PDF: https://www.virke.no/bransjer/inkasso/

Når oppstår en betalingsanmerkning?

Her er det forskjellige regler for om du er forbruker eller kravet rettes mot et foretak. Som forbrukerkrav som ikke er omtvistet, registreres betalingsanmerkning 30 dager etter rettslig pågang eller ved misligholdt avdragsordning. I næringskrav, registreres betalingsanmerkning 30 dager etter at betalingsoppfordring er sendt.

Når øker salæret (fordobling)?

Inkassosalæret fordobles på dag 43 fra dato på betalingsoppfordring. Dette er iht. inkassoforskriftens §2-3.

Hva skjer dersom jeg ikke betaler?

For aktive strøm- og nettavtaler, så kan disse heves/sies opp av oppdragsgiver dersom flere fakturaer ikke blir betalt.
MAIK Inkasso kan benytte rettsapparatet for å inndrive pengene dersom vi ikke får kontakt med deg.
Vi oppfordrer deg til å ta kontakt for løsning!

Jeg mener det er feil på fakturaen(e), hva gjør jeg?

Dine innsigelser bør sendes til inkasso@maik.no så fort som mulig og dokumenter gjerne med kopier hvis mulig. Dine synspunkter vil presenteres fordringshaver og vi vil gi deg en tilbakemelding straks vi får denne. Betalingsanmerkning blir ikke registrert på uavklarte tvisteforhold.

KID-nummer fungerer ikke, hva gjør jeg?

Dersom du har en bindestrek på slutten av KID-nummeret, så fungerer dette som et siffer. Legg også inn dette.
Dersom det fortsatt er problemer, så kan du betale uten KID-nummer, men sett da inn saksnummer som referanse.

Jeg trenger kopi av fakturaen og hvor finner jeg den?

Fakturakopi kan du finne på «din side» hos oppdragsgiver.

Er det mulig å få en betalingsutsettelse?

Dersom du har en aktiv strøm- eller nettavtale, kan vi ikke avtale en betalingsutsettelse da du vil motta ny faktura hver måned.
I motsatt fall, kan du søke via www.maikinkasso.no eller sende en mail til inkasso@maik.no.

Hvorfor purrer dere på restkrav når jeg har betalt?

Dersom du har betalt fakturabeløpet etter at fakturaen er registrert til inkasso, vil vi purre på de påløpte renter og omkostninger.

Hvordan kan jeg få en oversikt over all min gjeld hos MAIK inkasso?

Logg deg inn på www.maikinkasso.no. Brukernavn og passord er sendt deg på betalingsoppfordring, men dersom du ikke har opprettet ditt eget passord, vil det vi har sendt bli ugyldig etter en viss tid. Ta kontakt med Maik inkasso for nytt passord.
Det er også mulig å logge seg inn med BankID, men dette krever at Maik inkasso har hele personnummer og det er ikke alltid dette er logget hos oss.

Er det mulig å inngå en avdragsordning?

Dersom du har en aktiv strøm- eller nettavtale, kan vi ikke inngå avdragsordning da du vil motta ny faktura hver måned.
I motsatt fall, kan du søke via www.maik.inkasso.no eller sende en mail til inkasso@maik.no

Hvordan kan jeg betale inkassosaken?

Det er flere metoder og du kan enten betale til konto 6108 05 01527 med/uten KID-nummer, eller du kan ringe oss for å få tilsendt en SMS med en betalingslink til Vipps, Visa eller MasterCard, eller du kan logge deg inn på https://maikinkasso.no/skyldner/