Ofte stilte spørsmål

Hva er salærsatsen?

Du kan laste ned PDF med oversikt over hvilken inkassosatser som gjelder.
Trykk her for å laste ned PDF

Hva skjer dersom jeg ikke betaler?

For aktive strøm- og nettavtaler, så kan disse heves/sies opp av oppdragsgiver dersom flere fakturaer ikke blir betalt.
Maik inkasso kan benytte rettsapparatet for å inndrive pengene dersom vi ikke får kontakt med deg.
Vi oppfordrer deg til å ta kontakt for løsning!

Jeg trenger kopi av fakturaen og hvor finner jeg den?

Fakturakopi kan du finne på «din side» hos oppdragsgiver.

Hvordan kan jeg få en oversikt over all min gjelde hos Maik inkasso?

Logg deg inn på www.maikinkasso.no. Brukernavn og passord er sendt deg på betalingsoppfordring, men dersom du ikke har opprettet ditt eget passord, vil det vi har sendt bli ugyldig etter en viss tid. Ta kontakt med Maik inkasso for nytt passord.
Det er også mulig å logge seg inn med BankID, men dette krever at Maik inkasso har hele personnummer og det er ikke alltid dette er logget hos oss.

Når oppstår en betalingsanmerkning?

Her er det forskjellige regler for om du er forbruker eller kravet rettes mot et foretak. Som forbrukerkrav som ikke er omtvistet, registreres betalingsanmerkning 30 dager etter rettslig pågang eller ved misligholdt avdragsordning. I næringskrav, registreres betalingsanmerkning 30 dager etter at betalingsoppfordring er sendt.

Jeg mener det er feil på fakturaen(e), hva gjør jeg?

Dine innsigelser bør sendes til inkasso@maik.no så fort som mulig og dokumenter gjerne med kopier hvis mulig. Dine synspunkter vil presenteres fordringshaver og vi vil gi deg en tilbakemelding straks vi får denne. Betalingsanmerkning blir ikke registrert på uavklarte tvisteforhold.

Er det mulig å få en betalingsutsettelse?

Dersom du har en aktiv strøm- eller nettavtale, kan vi ikke avtale en betalingsutsettelse da du vil motta ny faktura hver måned.
I motsatt fall, kan du søke via www.maikinkasso.no eller sende en mail til inkasso@maik.no.

Er det mulig å inngå en avdragsordning?

Dersom du har en aktiv strøm- eller nettavtale, kan vi ikke inngå avdragsordning da du vil motta ny faktura hver måned.
I motsatt fall, kan du søke via www.maik.inkasso.no eller sende en mail til inkasso@maik.no

Når øker salæret (fordobling)?

Inkassosalæret fordobles på dag 43 fra dato på betalingsoppfordring. Dette er iht. inkassoforskriftens §2-3.

Kid.nummer fungerer ikke, hva gjør jeg?

Dersom du har en bindestrek på slutten av kid.nummeret, så fungerer dette som et siffer. Legg også inn dette.
Dersom det fortsatt er problemer, så kan du betale uten kid, men sett da inne saksnummer som referanse.

Hvorfor purrer dere på rest-krav når jeg har betalt?

Dersom du har betalt fakturabeløpet etter at fakturaen er registrert til inkasso, vil vi purre på de påløpte renter og omkostninger.

Hvordan kan jeg betale inkassosaken?

Det er flere metoder og du kan enten betale til konto 6108 05 01527 med/uten kid.nummer, eller du kan ringe oss for å få tilsendt en SMS med en betalingslink til Vipps, Visa eller Mastercard, eller du kan logge deg inn på https://maikinkasso.no/skyldner/

Kontaktinformasjon

Ta kontakt med oss på Tlf 21 49 60 60, epost inkasso@maik.no
eller bruk vårt kontaktskjema.